arhivska stran
teme

Srečko Zajc, generalni sekretar Rdečega križa Slovenije; Prispevek k temi Vrednote


Nacionalno društvo, ki je član gibanja 179 nacionalnih društev Rdečega križa in Rdečega polmeseca in ki na slovenskih tleh deluje že 137 let, je nosilec in razširjevalec univerzalnih vrednot: humanost, nepristranskost, nevtralnost, neodvisnost, prostovoljnost, enotnost in univerzalnost. Zahodna civilizacija, ki temelji na izhodiščih grške civilizacije, prepojene z vplivi nekaterih sosednjih, tisočletja preizkuša, uveljavlja in pogosto tudi pozablja temeljna načela. Pravzaprav sedmerica temeljev civilizacije vsakič znova postavlja svet iz kaosa sedmih apokaliptičnih jezdecev. Preprostost, jasnost in nedvoumnost načel ujamejo vse bistveno, in če k temu dodamo še etična načela katere koli od religij (ne ubijaj…), potem dobimo kar dobro osnovo za znosno sožitje na tem svetu.

Načela so na tem svetu tudi zato, da nas ves čas preskušajo ali bomo prestopili Temnikarjevo senco-svetlobo, vrgli kocko in prestopili Rubikon, ali bomo vzeli meč in presekali vozel ali pa se bomo lotili zamudnega odmotavanja ovoja za ovojem. Vedno imamo na izbiro: pot življenja ali pot smrti. Nož ima dve rezili: z enim režemo kruh, z drugim damo glave preč.

Z načeli je tako, da jim redko kdo nasprotuje, a jih hkrati marsikdo zaničuje tako na zasebni ravni kot na ravni države, držav ali zavezništev. Živimo v usodnem času, ko so se med najmočnejšimi odločili, da načela preizkusijo znova: premikajo meje ženevskih konvencij, ne sprejemajo dobrih dogovorov, kršijo človekove pravice - zdelo se je, da to ni več mogoče. Nasprotni odgovor se je začel na Balkanu. Tanka meja med življenjem in smrtjo je vtkana v sodobno civilizacijo, ki z množičnimi podobami, v prevladi vizualnega nad pogovorjenim, v zmagi podobe nad bistvom, s preobratom fikcije v resničnost, česar nas je naučil CNN, postavlja merila novim generacijam. Konzumentska civilizacija je postavila dva nova zakona: fast food, slow food, no food in fast news is a good news. Množični mediji so prekrili jasno mejo med reklamnim sporočilom in informacijo, začelo se je z Wellsom in končalo, za zdaj, z 11. septembrom.
V krajih, kjer živimo, so bila načela pogosto preskušana, skupaj z načeli solidarnosti, domoljubja, bratstva (čudno zveni ta beseda), prostovoljstva. Načela nikoli ne pridejo sama od sebe, čeprav živijo med nami kakor seme. Vsaditi jih je treba - kdo to počne v vseh kurikularnih prenovah, negovati in varovati jih je treba - kdo vse to počne z zakoni in prakso? Potrebno je dajati zgled in nagraditi tiste, ki načela v vsakdanjem življenju živijo. Ti pogosto niso veliki oglaševalci, zato jih mediji ne opazijo, ti včasih storijo napako, pa je mediji nikoli ne odpustijo, ti živijo v tisočih, na katere je računal Gandi. Kdo je bil Gandi? Je nastopal v milijonarju? Koliko zasilnih izhodov je še imel?

Nacionalno društvo Rdečega križa bo razširjalo sedem načel gibanja med vsemi: tistimi, ki jedo hitro, da bi premislili; tistimi, ki jedo počasi, da bi dali tudi drugim; tistimi, ki ne jedo, da bi imeli kaj jesti. Živimo v dobi paradoksa: pravijo, da nam je vsak dan bolje in vse več je ljudi, ki potrebujejo našo pomoč. Hvala. Pomagali ste nam že z branjem teh besed. Niso moje - v dar sem jih dobil pri dobrih ljudeh. Mojih učiteljih. Zato je samo šola premalo za sedem načel.

Srečko Zajc, generalni sekretar Rdečega križa Slovenije
November 2003





No documents found